Ta witryna używa plików Cookies w celach reklamowych i statystycznych. Korzystając z witryny wyrażasz zgodę na ich instalację.
Szczegóły na temat plików Cookies i możliwości ich wyłączenia w swojej przeglądarce znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Strona główna Słowniczek pojęć Jak sobie radzić Historie z życia Serwisy partnerskie
Zapraszamy do współpracy przy tworzeniu naszego serwisu

Stres

Stres towarzyszy nam w codziennym życiu. Denerwujemy się w pracy, w szkole, na zakupach, a nawet w trakcie spotkań towarzyskich czy na urlopie.

Coraz szybsze, nastawione na konsumpcję życie, rywalizacja, presja społeczna - to wszystko sprawia, że nasze nerwy narażone są na coraz większy wysiłek.

Ze stresem trzeba walczyć. Jeśli nie zapanujemy odpowiednio nad nerwami, może to mieć negatywny wpływ nie tylko na nasze samopoczucie, ale i na zdrowie.

Czym jest stres?

W najprostszym ujęciu stres można nazwać reakcją adaptacyjną człowieka (ograniczonego swomi możliwościami) na czynnik wywołujący napięcie nerwowe (stresor).

Pojawienie się stresu oznacza wystąpienie stanu braku równowagi. Człowiek pod wpływem stresu podejmuje działania, które mają na celu jej przywrócenie.

Czy istnieje dobry stres?

Klasyczne podejście do stresu zakłada istnienie tzw. "dobrego stresu" (eustresu), który motywuje do działania i zwiększa możliwości człowieka. Stres "zły" zaczyna się po przekroczeniu pewnego progu, kiedy to zamiast moblizować nas, stres utrudnia skuteczne działanie lub wręcz paraliżuje.

Oczywiście, pojawiają się spory, czy pozytywną mobilizacje w ogóle powinno się nazywać stresem. Z reguły, w potocznym rozumieniu, słowo stres ma znaczenie czysto negatywne. Niezależnie od tego, czy pozytywne napięcie nerwowe nazwiemy stresem czy "adrenalinką", warto zapamiętać, że w walce o opanowanie nerwów nie powinniśmy za wszelką cenę dążyć do pełnego relaksu.

Objawy stresu

Ze stresem wiążą się rozmaite objawy o różnym gatunku i nasileniu. W przypadku pojawienia się czynnika wywołującego stres mamy często do czynienia ze wzrostem ciśnienia krwi, nadmierną potliwością, przyspieszonym tętnem, bólami brzucha lub głowy itd.

Każdy z nas reaguje na stres inaczej (niektórzy nie są w stanie nic zjeść, inni impulsywnie się obżerają), u każdego podwyższone napięcie wywołane być może innymi stresorami.

Występowanie objawów stresu bywa krępujące i często przyczynia się do wystepowania efektu błędnego koła. Denerwujemy się, więc drżą nam ręce, pocimy się. Obawiamy się, że ktoś to zauważy i oceni nas za to negatywnie, więc stresujemy się jeszcze bardziej. I tak dalej...

Skutki wystepowania stresu

Stres, czy też umiarkowane napiecie nerwowe jest naturalnym mechanizmem, który może pomagać doraźnie w określonych sytuacjach. Jednakże warto pamiętać, że stres zbyt intensywny lub długotrwały zawsze ma negatywny wpływ na zdrowie człowieka.

Utrzymujące się długo zbyt wysokie napięcie prowadzi do zaburzeń psychicznych, depresji, lęków, a nawet zaburzeń osobowości. Długotrwały stres wiąże się z podwyższonym ryzykiem wystąpienia chorób nowotworowych, zawałów serca i wielu innych chorób.

Jak pokonać stres?

To że powinniśmy walczyć ze stresem, nie ulega wątpliwości. Nie ma jednej, zawsze skutecznej metody na opanowanie nerwów.




Pierwszym krokiem zwykle powinno być zidentyfikowanie czynników wywołujących stres (stresorów), a następnie - w zależności od ich charakteru - eliminowanie ich z codziennego życia lub stopniowe oswajanie się z nimi.

Identyfikacja bezpośrednich i pośrednich przyczyn stresu to sprawa bardzo istotna. Istnieją wprawdzie klasyfikację określającejak silny stres wywołują określone wydarzenia (np. według koncepcji Thomasa Holmesa i Richarda Rahe’a śmierć małżonka to 100pkt, rozwód 73pkt, ślub 50pkt, a utrata pracy 47pkt), ale pamiętajmy że reakcje nerwowe zawsze mają charakter indywidualny - po prostu, różni ludzie różnie reagują na różne bodźce.

Gdzie szukać pomocy?

Jeśli nie jesteśmy w stanie samodzielnie poradzić sobie ze stresem, szukajmy pomocy u innych ludzi.

Pierwszym naturalnym krokiem jest zwrócenie się do bliskich, rodziny, znajomych. Rozmowa o własnych problemach i zaangażowanie w walkę ze stresem najbliższyz z pewnością nie zaszkodzi.

Kolejna możliwość to zaangażowanie w różnego rodzaju grupy wsparcia, zwykle tworzone dla osób o podobnych problemach (pracoholizm, alkohol itd.).

W końcu, w wielu przypadkach, aby skutecznie opanować stres, należy zwrócić się do specjalisty, który poprowadzi psychoterapię oraz ewentualnie leczenie farmakologiczne.












skontaktuj się z nami | polityka prywatności | polityka cookies | © Nie-Denerwuj-Sie.pl